Hallo ik zoek een normale salontafel voor een vrouw .

Met een foto op het internet vinden spullen een eindpunt en wachten ze op een nieuw begin. Een proces van geven en nemen komt even tot stilstand. Ze betekenden iets op de plek en voor de mensen waar ze vandaan komen. Waar ze heengaan zullen ze iets nieuws betekenen.

Tussenin, in de tijd dat ze op het internet geafficheerd zijn, is er een leegte. De ene betekenis werd al afgesloten toen de beslissing om te geven viel, de andere begint pas met de beslissing om te nemen. Objecten zweven heel even in een ruimte waar enkel hun afbeelding lijkt te bestaan. 

Toch is de leegte niet niets en het zweven niet levenloos. Ze zijn de kern van een proces van geven en nemen dat zich voltrekt tussen de ene en de andere mens. Ze zijn vol van mogelijkheid en momenten voor creatie. Wanneer de afbeeldingen verdwijnen, en de dingen van de ene naar de andere hand bewegen, wordt zomaar nieuwe betekenis gecreëerd. Dan ligt het verhaal dat voor hen geschreven wordt in de handen van degene die ze meeneemt naar een andere plek. 

Met Hallo ik zoek een normale salontafel voor een vrouw . stelt Kaïn Walgrave kunstwerken te geef, eerder dan tentoon. Niet de spullen, maar hun foto’s op het internet zijn het vertrekpunt. De leegte en het zweven krijgen vorm en kleur in schilderijen, die ook op hun beurt even een afbeelding werden op het internet. Elk werk is deel van een reeks waarin dezelfde foto telkens andere vormen en kleuren kreeg. Middenin het proces van geven en nemen, worden de kunstwerken momenten in plaats van objecten. Van de ene in de andere hand worden momenten van mogelijke betekenissen gegeven en genomen. In de beweging vermengt zich het verhaal van de kunstenaar met dat van het publiek. Beide worden ze in het geven herschreven. Zonder eindpunt krijgt een kunstwerk betekenis.

2021